Sunde børn bliver sunde voksne
Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom.

Logo for artikler

Betaling med kreditkort

Du kan betale med følgende kort:

  •           

Du er her:

Historien om sukker

I 50'ernes USA indrykkede sukker-industrien i samarbejde med de amerikanske fødevaremyndigheder annoncer med opfordring til at giver børn den hvide sukker. Ja, man anbefalede ligefrem at tilsætte sukker i maden. I Danmark var man også begejstret for det hvide sukker, der var sundt og gav energi. 

Candy for childrenI 2001 skrev De Danske Sukkerfabrikker på sukkerposerne: "Sukker omdannes ikke til fedt, men bliver til energi for muskler og hjerne – og mætter godt."
Ikke desto mindre havde tandlægerne held til at putte sukkeret i skammekrogen med argumentet om, at det gav huller i tænderne, men det blev ikke forbundet med sygdom og fedme. Vi skulle imidlertid helt frem til 2003, hvor Sundhedsstyrelsen kom med en rapport, der forbandt sukker med fedme. Men hvorfor skulle det vare så længe?
En af grundene skyldes blandt andet den danske professor Arne Astrup, der i mangde år havde held til at bearbejde de danske sundhedsmyndighder om sukkerets uskyld. Han var dengang og stadig en mand med mange vigtige kontaskter og havde især tætte forbindelser til det multinationale firma Nestlé og medvirkede i en lang række videnskabelige artikler, hvor han argumenterede imod sukkerets negative følger. Det gav ham senere øgenavnet "Sukker Arne".

I dag er alle enige om, at det rensede bordsukker (hvidt som brunt) giver overvægt og fedme, fordi det nedsætter forbrændingen og øger risikoen for sygdomme knyttet til fedme.
Det har sukkerfabrikanterne naturligvis opdaget, så de har opfundet en ny type såkaldt "kaloriefrit" sødestof, som om muligt er endnu mere farligt. Og som sædvanlig hænger myndighederne i bremsen.

Hvad med light produkterne?
Aspartam søder to hundrede gange mere sukker og er dermed fødevareproducenternes fortrukne kunstige sødemiddel når der skal produceres såkaldte "lavt kalorie" eller sukkerfrie føde- eller drikkevarer, noget der appellere til millioner af børn verden over.
Der er ingen tvivl om at jo mindre sukker du indtager, des bedre. Men at erstatte dit sukkerforbrug med et sødestof som aspartam, er med stor sikkerhed langt værre for dit helbred end indtaget af den naturlige sukker. Fødevarestyrelser rundt omkring i verden, ja faktisk i mere end 90 lande, har besluttet at aspartam er sikkert at indtage, men en stor del af forskningen siger lige det modsatte!
Aspartam er fremstillet af to ganske uskadelige aminosyrer, som udgør 90%. De sidste 10% er en methyl ester binding (methanol), der er tilsat for at binde aminosyrerne sammen og det er her balladen starter. Hold nu fast ... ganske få timer efter indtag af aspartam, nedbrydes methanol ester bindingen i tyndtarmen og omdannes til methylalkohol – også kendt som træsprit! Problemet med træsprit er, at det kan gå ind i blodet og omdannes til formaldehyd og myresyre, som er kræftfremkaldende og kan skade hjernen. Diverse fødevarestyrelser siger verden over at det kun er i "store" mængder at aspartam er farligt, men hvad er "store" mængder?
Symptomer fra methylalkohol-forgiftning  (aspartam) er mange, og omfatter bl.a.: Hovedpine, øresusen, svimmelhed, kvalme, mavetarm forstyrrelser, svaghed, kulderystelser, hukommelssvigt, følelsesløshed, adfærdsforstyrrelser og synsforstyrrelser.
Sidstnævnte, oxidativt stress, defineres som den tilstand, hvor skadelige frie radikaler har taget over. Vores forsvar og antioxidanter er ikke længere i stand til at bekæmpe angreb fra de frie radikaler og resultatet er accelereret vævs- og organskade.

Aspartam feder
Vi er blevet overbevist om, at det er okay at spise og drikke produkter med kunstige sødemidler, for så tager vi ikke på i vægt, som når vi spise rigtig sukker.
Fakta er bare at lige siden de kunstige sødemidler kom på markedet, er verdens befolkning blevet betragteligt tungere og en stor del af problemet ligger hos alle disse kemiske sødemidler.
Talrige undersøgelser viser at light sødemidler, især High Fructose Corn Sirup (HFCS), som stimulere  appetitten, øger trangen til sødt og stimulerer optagelse af fedt og dermed forårsager vægtøgning.
Helt ny forskning fra University of Texas konkluderer, at kunstige sødestoffer i bl.a. lightsodavand påvirker hjernen negativt og forårsager uheldige ændringer – også i hormonsignalleringen. Forsker Helen Hazuda advarer derfor; "Man kan sige, at lightsodavand er fri for sukker, men ikke for konsekvenser". Forskerne fandt blandt andet, at deltagere i forsøget, der foretrak light sodavand frem for almindelige sodavand, gennemsnitligt havde en 70% større livvidde.

Alternativer
Det er fup og fidus, at vi ikke tager på af light produkterne. Disse produkter er på ingen måde de overvægtiges løsning.
I flere lande har aspartam faktisk i perioder været forbudt og dermed ulovligt at bruge som sødemiddel, grundet studier og forskning, der har bevist det er skadeligt.
I USA er aspartam anset for værende sikkert, hvis indtaget er under 7,8 mg dagligt. Problemet er bare at millioner af amerikaenere dagligt indtager mere end 250 mg eller 32 gange mere end det anbefalede.
Spis og drik noget ordentligt i stedet eller nyd lidt, men godt af den naturlige slags. Der findes gode alternativer til sodavand på markedet, som ikke er fyldt med dårlig kemi.
Skal der sødes til en festlig lejlighed brug da det nye naturlige sukkerstof stevia, som er uden kalorier og er nænsom mod blodsukkeret.

Kilder: Aktuel Naturvidenskab og Naturewise Inc.


Hvem er Sundebørn.dk
Vi er et levende forældre-netværk, der sammen udvikler nye erfaringer for børn og familier, der ønsker at være sunde, kvikke og velfungerende. Webstedet sælger og informerer om sundhed i børnehøjde ud fra devisen om, at sunde børn bliver sunde voksne. Følg os her:
Facebook YouTube Mail Hjernetips.dk Fødevarestyrelsens logo twitter