Hvad er en indlæringsvanskelighed?
Almindelige indlæringsvanskeligheder
Dysleksi
Dysleksi er den mest almindelige indlæringsvanskelighed og påvirker 1 ud af hver 5 personer i USA.
Børn med dysleksi kæmper ofte med at dekode ord, genkende bogstaver og deres lyde og forstå skrevet tekst. De kan opleve vanskeligheder med stavning og skrivefærdigheder og have langsommere læsehastighed sammenlignet med deres jævnaldrende.
Selvom dysleksi ikke er relateret til matematiske processer som addition og subtraktion, kan det også negativt påvirke et barns evne til at læse, forstå og løse tekstbaserede regnestykker.
Tegn på dysleksi, man skal være opmærksom på
Alle børn udviser en vis mængde vanskeligheder med at lære alfabetet, bogstavlyde og hvordan man læser. Ligesom det at lære at gå, tager det tid, og vi snubler indimellem, indtil vi har øvet nok.
Dette sagt, kan vedvarende vanskeligheder med nogen af de følgende færdigheder indikere behovet for en evaluering, enten af dit barns skole eller af en psykolog eller neuropsykolog i privat praksis:
- Læring og automatisering af alfabetet, herunder at sige alfabetet fra start til slut, identificere det næste bogstav i alfabetet, når man præsenteres for et (vide at F kommer efter E), og genkende og navngive bogstaver ved syn.
- Læring og huske bogstavlyde.
- Læring og huske enkle stavelser.
- Læring af, hvordan man staver ukendte ord.
Dysgrafi
Ligesom dysleksi er dysgrafi en indlæringsvanskelighed, der påvirker en række potentielle skrivevanskeligheder, herunder stavning, grammatik og tegnsætning.
Det kan inkludere vanskeligheder med visuelle motoriske færdigheder (øje-hånd koordination) nødvendige for at skrive, vanskeligheder med at huske, hvordan man staver stavelser, og vanskeligheder med præcist at stave og udtale ukendte ord.
Tegn på dysgrafi, man skal være opmærksom på
Børn med dysgrafi kan finde det udfordrende at frembringe klar, læsbar håndskrift, organisere deres tanker i skrift og demonstrere korrekt grammatik og tegnsætning. De kan have problemer med at kopiere fra tavlen eller tage notater hurtigt.
Vedvarende vanskeligheder med nogen af de følgende færdigheder kan indikere behovet for at få dit barn evalueret:
- Stavning (ufærdige ord eller manglende ord eller bogstaver).
- Holde og kontrollere et skriveredskab.
- Korrekt afstand mellem ord, bogstaver og tegnsætning på papir eller inden for margener.
- Tænke og skrive på samme tid.
- Skrive uden at få ondt i hånden eller håndkrampe.
Dyskalkuli
Dyskalkuli er en indlæringsvanskelighed relateret til matematikfærdigheder.
Ligesom dysleksi og dysgrafi beskriver dyskalkuli en svækkelse i aspekter af de hjernebaserede processer, der er nødvendige for matematik.
Børn med dyskalkuli kan have problemer med talforståelse, hvilket involverer at forstå mængder og numeriske relationer. De kan have problemer med grundlæggende aritmetiske operationer, såsom addition, subtraktion, multiplikation og division.
Koncepter som tid, penge og måling kan også være udfordrende for personer med dyskalkuli.
Tegn på dyskalkuli, man skal være opmærksom på
Vedvarende vanskeligheder med nogen af de følgende færdigheder kan indikere behovet for at få dit barn evalueret:
- Læring at tælle, lægge sammen, trække fra, gange og dividere.
- Genkende tal og mønstre og placere ting i orden.
- Memorere matematiske fakta.
- Holde styr på tælling.
- Justere tal i en kolonne.
- Forstå størrelse, placering, orientering og rotation.
- Skrive tal, de hører, og angive tal, de ser.
Betydningen af tidlig indsats
Du eller dit barns lærer er ofte de første til at bemærke potentielle tegn på en indlæringsvanskelighed. Hold øje med vedvarende problemer med læsning, skrivning og/eller matematik.
Det er afgørende for forældre at forstå indlæringsvanskeligheder, fordi de kan bruge deres forståelse til bedre at kæmpe for deres barns uddannelsesbehov. Forældre kan bruge deres forståelse af deres barns neurokognitive funktion og dens indvirkning på deres barns adfærd til at justere deres forældretilgang og give deres barn optimal støtte.
Hvis der opstår bekymringer, er det vigtigt at kontakte dit barns lærer, skolerådgiver eller sundhedsplejesker. De kan give vejledning og henvise dig til en specialist, såsom en udviklingspædiater, psykolog eller uddannelsesspecialist.
Hvordan indlæringsvanskeligheder diagnosticeres
Under loven “Individuals with Disabilities Education Act” (IDEA) kan en indlæringsvanskelighed ikke diagnosticeres med blot ét testresultat. IDEA-lovens betydning gør det muligt for børn med handicap at få de passende ressourcer og hjælp til at forbedre deres uddannelse og levevis.
Evalueringen involverer typisk en omfattende vurdering af dit barns akademiske evner, kognitive funktion og følelsesmæssige velbefindende. Det kan inkludere standardiserede tests, observation, interviews og en gennemgang af dit barns uddannelseshistorie.
De typer tests, der bruges til at diagnosticere, inkluderer:
- Intelligens tests: vurderer kognitive styrker, svagheder og problemløsningsfærdigheder.
- Præstationstests: ser på, hvor godt akademisk information bevares og anvendes efter en læringsperiode.
- Visuel-motorisk integrations tests: bestemmer, hvor godt dit barn kan integrere motoriske og visuelle færdigheder.
- Sprogtests: ser på, hvor godt dit barn forstår, hvad de har hørt, og deres evne til at danne sætninger og sætte ord sammen.
Hvad skal man gøre, hvis ens barn får diagnosticeret en indlæringsvanskelighed?
Som forælder er det naturligt at føle sig bekymret og overvældet, når dit barn står over for indlæringsudfordringer. Husk, du er ikke alene på denne rejse.
Søg støtte i netværk, såsom forældregrupper og onlinefællesskaber, der fokuserer på indlæringsvanskeligheder. Disse platforme kan give dig værdifulde ressourcer, strategier og følelsesmæssig støtte.
Derudover er der flere ting, du kan gøre for at støtte dit barn:
Opfordre til indsats snarere end resultatet. Uanset hvilken karakter dit barn får, hvis de prøver, er det vigtigt at rose og belønne deres indsats.
Normaliser og bekræft vanskeligheder. Det kan være udfordrende at tillade dit barn at kæmpe. Fremme et støttende miljø derhjemme, hvor dit barn kan føle sig tryg ved at udtrykke deres bekymringer og bede om hjælp, når det er nødvendigt. Normaliser og bekræft dit barns vanskeligheder.
Lær om dit barns uddannelsesrettigheder. Lær, hvordan skoler fungerer, det sprog skolerne bruger, og hvordan du kan kæmpe for dit barn. Med det rette individualiserede uddannelsesprogram (IEP) eller 504-tilpasningsplan kan dit barn lære på deres niveau og forbedre sig i skolen.
Erkend, at skoler også kan have et begrænset antal ressourcer til rådighed. Hvis det ser ud som om, dit barn ikke får dækket deres behov, på trods af at du kæmper for dem, holder kontakten og forsøger at arbejde sammen med skolen, er det også acceptabelt at undersøge andre uddannelsesprogrammer.
Samarbejde med skolen
At arbejde tæt sammen med dit barns lærere og skolepersonale er en nøglefaktor i at støtte dit barns uddannelsesrejse, især hvis de har en indlæringsvanskelighed. Kommunikation er afgørende. Planlæg regelmæssige møder med lærere for at diskutere dit barns fremskridt, udfordringer og de strategier, der anvendes i klasseværelset. Vær åben og ærlig om dine bekymringer og forventninger, og spørg, hvordan du kan støtte dit barn derhjemme. Hvis dit barn har en individualiseret uddannelsesprogram (IEP) eller en 504-tilpasningsplan, skal du sørge for at forstå, hvordan disse planer implementeres, og hvordan de tilpasses dit barns unikke behov. Husk, at du og skolen er partnere med et fælles mål: at fremme dit barns læring og trivsel. Ved at arbejde sammen og opretholde en åben dialog kan du hjælpe med at sikre, at dit barn får den bedst mulige uddannelse, der er tilpasset deres behov og styrker.
Find en specialist
Når dit barn har en indlæringsvanskelighed, kan det være afgørende at finde en specialist, der kan yde ekspertise og støtte. Dette kan være neuropsykologer, terapeuter eller specialundervisere, der har erfaring med dit barns specifikke udfordringer. Når du søger en specialist, skal du overveje deres uddannelsesbaggrund, erfaring med indlæringsvanskeligheder og tidligere succes med børn i samme alder eller med lignende udfordringer. Anbefalinger fra skolen, venner eller onlinefora kan også være nyttige. Forbered dig til møder med specialister ved at have klare spørgsmål og mål samt relevant information om dit barns historie og nuværende situation. Efter mødet, følg op med en plan, og vær aktiv i dit barns behandling ved regelmæssigt at kommunikere med specialisten om fremskridt og eventuelle bekymringer. Husk, at en god specialist ikke kun vil arbejde med dit barn men også inddrage dig som forælder i processen, så du kan fortsætte støtten derhjemme. At finde den rette specialist kan være en investering i dit barns fremtid, der kan gøre en betydelig forskel i deres uddannelsesrejse og livskvalitet.
Konklusion
At genkende og håndtere indlæringsvanskeligheder hos børn er et fælles ansvar mellem forældre, undervisere og sundhedsprofessionelle. Ved at forstå karakteristikaene ved dysleksi, dysgrafi og dyskalkuli kan forældre proaktivt søge passende evalueringer og interventioner.
Tidlig indsats er afgørende for at støtte børn med indlæringsvanskeligheder, så de kan overvinde udfordringer, udvikle deres potentiale og føre tilfredsstillende liv. Husk, som forældre har I magten til at gøre en betydelig forskel i jeres barns rejse mod succes.
Læs også: Bedste skoletaske til børn